L'évangile selon les papous
In de oerwouden van Papoea Nieuw Guinea kwamen de verschillende stammen nog niet zo heel lang geleden in aanraking met de blanken. Vanaf de jaren vijftig streken vertegenwoordigers van diverse gezindten in het land neer om de oorspronkelijke bevolking tot het christelijke geloof te brengen. De methodisten, de lutheranen, de zevendedags-adventisten en de katholieken, allemaal hadden ze hun bekeringsdrang. Ofschoon veel Papoea‘s christelijk zijn geworden, waren er tot voor kort nog genoeg die weigerden hun oude levenswijze en gewoonten, zoals polygamie, op te geven. Ghini is de gerespecteerde leider van de Hulis, een van de zevenhonderd stammen die in Papoea Nieuw Guinea wonen. Hij is de oudste van de stam, en weet zich nog levendig te herinneren hoe de blanken in hun vreemde vliegmachines landden. In zijn leven en dat van zijn volk is kort geleden een grote verandering gekomen: de hele stam heeft zich, in navolging van hun leider, laten dopen. Een belangrijke reden voor deze omschakeling is de door de missionarissen aangekondigde terugkeer van Jezus in het jaar 2000, en het laatste oordeel dat dan zal worden geveld. Toch aarzelt Ghini. Hij kan de god van de bijbel maar moeilijk accepteren als enige godheid in zijn leven; tenslotte is de eerste mens geschapen door zijn voorvaderen, en de bijbel is van veel recenter datum, aldus Ghini. Zijn stamgenoten zijn evenmin onverdeeld enthousiast over de nieuwe koers. Een aantal krijgers komt in opstand, omdat ze hun wapens en hun macht moeten opgeven ten gunste van de kerk.