Zuiderzeewerken
Een verlengde versie van de laatste sequentie van WIJ BOUWEN. We zien de bouw van de sluis bij Den Oever, de bouw en de afsluiting van de dijk Wieringen?Medemblik. Het laatste gat wordt gesloten op maandag 29 juli 1929. Centraal in de film staat de heroïsche kracht van de arbeider. Poedowkin verwelkomde deze film als een stap voorwaarts in het werk van Ivens, van formalisme naar 'levende thema's'. "Ivens toont zich hier niet als regisseur?cameraman aan wie de essentiële problemen van het leven voorbijgaan, maar als een man die concreet denkt. Bovendien", zo vond Poedowkin, "onderwerpt het thema (menselijke arbeid) de film aan haar wetten. Dat veroorzaakt een 'artistieke waarheid', een inherente organische logica die eenheid creërt, die het werk artistieke overtuigingskracht geeft en die kunst afhankelijk maakt van de levende werkelijkheid." De film is een conservering van een nieuw ontdekte nitraatkopie in het NFM. De film werd gevonden samen met delen van WIERINGERMEER LAKE, een film gemaakt door Studio Joris Ivens.