Things that Matter
In de ruim veertig jaar dat Frans Bromet (1944) in het dorpje Ilpendam woont, heeft hij de wereld sterk zien veranderen. Niet alleen ten goede, stelt hij vast. Terwijl zijn dochter Laura zich als lokaal gemeenteraadslid en Haags fractiemedewerker van GroenLinks politiek engageert, gaat vader Frans op zoek naar de misstanden van de moderne samenleving. Die vindt hij vooral in de steeds dominantere managementcultuur, die het groeidenken aanhangt en de maatschappij op allerlei terreinen van haar menselijke schaal ontdoet: bejaarden- en gezondheidszorg, huisvesting, onderwijs, telecommunicatie, energie, de financi\'eble sector en de publieke omroep. De meest elementaire zaken schijnen tegenwoordig als product in de markt gezet te moeten worden onder het mom van stroomlijning en efficiency, maar ondertussen hoopt het grote geld zich op in de zakken van almaar uitdijende managerslagen. Vader en dochter zijn het lang niet altijd met elkaar eens, zoals blijkt uit hun conversaties in een oranje karretje waarmee ze door de Hollandse polder rijden. Om hun standpunten kracht bij te zetten, confronteren ze elkaar onder anderen met een filmmaker, een historicus en een dominee. Ondertussen verhuist Laura naar een huis met fraaier uitzicht. Dat dit familiale onderzoek naar de hedendaagse tijdgeest niet gespeend is van relativerende humor, zal de Bromet-liefhebber niet verbazen.