Portrait of Boy with Dog
Wat wil je later worden? Huurmoordenaar, mevrouw. Niet helemaal het antwoord dat je van een dertienjarige zou verwachten. Gosha is een vroegwijs ventje uit Moskou, door iedereen in de steek gelaten en ondergebracht in een kindertehuis. Waarheid en fantasie zijn in zijn verhalen niet te scheiden, iets waar de makers ook niet naar hebben gestreefd. Ze laten Gosha vertellen over zijn prille, maar reeds behoorlijk ontspoorde leven, terwijl hij verveeld in het park rondhangt met zijn hond. Hij minacht autoriteiten en heeft maling aan alles. Gosha's houding en situatie zeggen veel over de chaos en radeloosheid in het huidige Rusland. Robin Hessman en James Longley maakten hun PORTRAIT OF BOY WITH DOG als onderdeel van de eerste uitwisseling tussen Amerikaanse universiteiten en de Russische filmschool, de VGIK. De film werd eerder dit jaar bekroond met de Oscar voor beste studentendocumentaire.