Journeyings and Conversations
Een portret van het Howrah-station in Kolkata, een van de drukste, grootste en indrukwekkendste treinstations ter wereld. Het station is dag en nacht vol met mensen en vol van leven, in al zijn facetten, van diepe ellende tot plezier en vreugde. De mensen die hier door elkaar krioelen zijn niet alleen reizigers of mensen die anderen afhalen of informatie inwinnen; velen wonen hier permanent, alsof het Howrah-station en zijn omgeving een soort onofficieel opvangcentrum is. Aangezien het station aan de enorme Ganges ligt, de heiligste der heilige rivieren van het Hindoeïsme, nemen veel daklozen hun toevlucht tot zijn oevers. De meest gebruikte toegang tot de hoofdstad van Bengalen, een stad met vijftien miljoen inwoners, wordt prachtig in beeld gebracht als een plaats waar tegelijkertijd chaos en orde heerst. Deze contrastrijke plek verenigt de poëzie van het lelijke, het menselijk lijden en tegenspoed en de viering van het leven. Zonder echte dialogen of monologen biedt de indringende film inzicht in de hectische realiteit en absurditeit van deze plek. Met het scherpe oog van de insider, hij komt zelf uit Kolkata, observeert en beschouwt de regisseur de realiteit en verschuift die naar het domein van het surreële.