A Provincial Hospital
Dr. Popov en zijn team lopen zich het vuur uit de sloffen tijdens de coronacrisis. Want ook hun slaperige Bulgaarse provinciestad Kjoestendil is getroffen door de pandemie. Een oneindige stroom familieleden, buren en schoolgenoten belandt naast elkaar in de ziekenhuisbedden op de longafdeling, of staat áán die bedden. Iedere ontslagen, gestorven of naar de intensive care overgebrachte patiënt wordt direct door een nieuwe zieke vervangen.
Met de nodige galgenhumor weten de humane en kordate verpleegkundigen en artsen de moed erin te houden, want de dood is in deze medische microkosmos alomtegenwoordig en de overuren zijn niet meer te tellen. In cinéma vérité-stijl volgen de filmmakers de zorgmedewerkers door de gangen, waar zowel gekreun als gelach klinkt.
Ilian Metev, die met Sofia’s Last Ambulance (2012) al eerder in het Bulgaarse zorgsysteem dook, blijft met zijn coregisseurs Ivan Chertov en Zlatina Teneva steevast weg van sensatie. De focus van А Provincial Hospital, bekroond op het filmfestival van Karlovy Vary, ligt op de behandelaars en hoe zij deze crisis beleven.