Establishing Eden
De bossen, groene heuvels en dramatische rotspartijen van Nieuw-Zeeland zijn populair onder filmmakers. Onder andere en werden er voor een groot deel opgenomen. De natuur – al dan niet digitaal opgepoetst – speelt een zo belangrijke rol in die films, dat zij meer is dan decor. Zij zet de toon in de openingsshots, transporteert de kijker meteen naar een andere wereld, een paradijs hier ver vandaan. Het landschap wordt hoofdrolspeler. Kunstenaarsduo Persijn Broersen en Margit Lukács namen in , in 2011 op IDFA te zien, de eerste lange animatiefilm van Walt Disney onder handen. Ze verwijderden alle dierlijke protagonisten en legden zo het eerste virtuele landschap ter wereld bloot. In doen ze iets soortgelijks met de Nieuw-Zeelandse natuur die nu door de amusementsindustrie wordt gepromoot als hemelse tuin. Alleen hier raakt het beeld gefragmenteerd, versplintert het tot platte coulissen die langs elkaar heen schuiven. Het paradijs is een verleidelijke constructie die zomaar kan exploderen.