The Director: An Evolution in Three Acts
Als kind verwachtte Frida Giannini vooral moeder te worden, met een onopvallend leven in de marge. Daar is weinig van terecht gekomen. Sinds ze in 2004 als ontwerper aangesteld werd bij het Italiaanse mode- en tassenmerk Gucci staat de bescheiden, nuchtere Giannini volop in de spotlights. Zeker nu ze, inmiddels als creatief directeur, de gewichtige taak heeft het beroemde modehuis steeds weer van nieuwe collecties te voorzien in een wereld die door globalisatie vele markten moet bedienen. Hoe houd je je als relatief jonge ontwerper staande in een wereld waarin zowel creatie als geld een belangrijk onderdeel vormen? Zeker als je zelf wars bent van glitter en glamour, macht en kapitaal? Regisseur Christina Voros volgt Giannini een jaar lang achter de schermen. We zien de blonde protagoniste tijdens creatieve sparsessies met andere ontwerpers en naaisters, bij de ontwikkeling en presentatie van een nieuwe collectie en tijdens een reis naar Azië, waar men inmiddels ook de charme van de Europese haute couture heeft ontdekt. In drie aktes wordt een uitgebreid beeld geschetst van het Italiaanse modehuis, met mooie verhalen en archiefbeelden uit het verleden, opnames van het roerige heden en Giannini’s plannen voor haar werkzame en persoonlijke toekomst.