Among the Believers
Een uniek en verontrustend inkijkje in de Rode Moskee-beweging, een netwerk van religieuze scholen in Pakistan die een voedingsbodem zijn voor radicaal en militant islamisme. Het recept is kinderlijk eenvoudig: gratis onderwijs inclusief maaltijden in een straatarm land. Het curriculum van de scholen bestaat uit het van buiten leren van de Koran. “Op deze leeftijd zijn kinderen kneedbaar,” zegt Abdul Aziz Ghazi, de leider van de beweging, tijdens een rondleiding door een van zijn scholen waar jonge meisjes zich al in een zwarte boerka dienen te hullen. Aziz’ interpretatie van de Koran komt neer op jihad, in de betekenis van de heilige strijd tegen ongelovigen. Zijn missie is de invoering van de sharia. De leerlingen van de snel groeiende beweging zijn in feite soldaten. Zoals Talha, die van een onzekere jongen dreigt te veranderen in een overtuigde moedjahied. Tegenover Aziz staat dorpshoofd Tariq, die met zijn school een dappere strijd voert tegen armoede en onwetendheid. Ook Tariq vindt houvast in zijn geloof, maar put er waarden uit die haaks staan op die van Aziz: tolerantie, begrip en streven naar kennis. Zarina, een van zijn leerlingen, bloeit op. Onderwijl nemen de spanningen in Pakistan toe.