And She Didn’t Die
And She Didn’t Die vertelt het levensverhaal van verzetsvrouw en schrijver Lauretta Ngcobo, gezien door de ogen van haar dochter, filmmaker Kethiwe Ngcobo. Lauretta groeide op in KwaZulu-Natal, raakte via haar man AB Ngcobo, leider van het Pan African Congress, betrokken bij de strijd tegen apartheid en vluchtte uiteindelijk naar Londen. In ballingschap vond ze de vrijheid om te schrijven. Als een van de eersten gaf ze zwarte vrouwen een literaire stem.
Kethiwe Ngcobo zet deze lijn voort met filmische middelen. Zo ontstaat niet alleen een portret van Lauretta Ngcobo, maar ook van de vele vrouwen die de geschiedenis meeschreven. Een ode aan de kracht van verhalen als verzet, heling en culturele overdracht.