Broadcasting the End - A Tale about a Magic Mountain
Nog geen tweehonderd mensen wonen er in het dorpje Bugarach en behalve de prachtige omgeving heeft het bezoekers weinig te bieden. Er zijn nagenoeg geen winkels en ook een bijzondere trekpleister ontbreekt. Tot de burgemeester aan de lokale krant vertelt over de berg waaraan zijn dorp grenst. Het zou de enige veilige plek op aarde zijn tijdens de Apocalyps op 21 december 2012. Zijn uitspraken blijken het begin van een enorme mediahype. Maandenlang wordt het dorp overspoeld door internationale media en de makers van deze documentaire waren er vanaf het begin bij. Ze brengen het verhaal als een klassiek sprookje, met een vriendelijke voice-over die de berg introduceert en vervolgens vooral registreert. Want wat doet al die media-aandacht met de bewoners? De hype resulteert in een soort Droste-effect: bij gebrek aan toestromende bezoekers deed de aanwezige pers verslag van de persaandacht zelf. Journalisten filmden de massaal toegestroomde collega’s die op hun beurt weer werden vastgelegd door de camera van Payens. Zo signaleert deze documentaire niet alleen het tot stand komen van een mediahype, maar maakt hij er ook zelf deel van uit.