The Venerable W.
Boeddhisme draait om geweldloosheid en onvoorwaardelijke liefde. Toch kent ook deze religie haatpredikers. Ashin Wirathu, een vooraanstaande monnik uit Myanmar, verspreidt al jaren een anti-islamitische boodschap. In toespraken, op dvd’s en via social media beweert hij dat moslims – slechts vier procent van de bevolking – het land dreigen over te nemen. Hij maakt ze uit voor beesten en pleit voor sociale, economische en politieke uitsluiting. Zijn extremistische uitspraken hebben geleid tot dodelijke rellen en worden door velen gezien als een oproep tot genocide. De militaire junta kijkt ondertussen passief toe, allang blij met een klassieke zondebok. The Venerable W. is het slot van Barbet Schroeders Trilogy of Evil, waarin eerder de Oegandese dictator Idi Amin en terreuradvocaat Jacques Vergès aan bod kwamen. Net als in de eerdere delen, verlaat de regisseur zich op talking heads: naast de zelfgenoegzame en onverhuld machtswellustige Wirathu komen ook andere monniken en internationale journalisten aan het woord. Archiefmateriaal zorgt voor historische inbedding. Filmpjes gemaakt met mobiele telefoons en andere via YouTube verspreide burgerjournalistiek tonen onverbloemd het bloedige effect van Wirathu’s giftige retoriek.