Milestones
Halverwege de jaren zeventig – tussen de democratiseringen van de sixties en het individualisme van de eighties – interviewden Robert Kramer en John Douglas tientallen Amerikaanse mannen en vrouwen die zich in het voorbije decennium radicaal verzet hadden tegen de gevestigde orde. Als oprichters van het activistische Newsreel Collective hadden Kramer en Douglas in de zomer van 1969 in Vietnam al gefilmd, over de samenleving in Noord-Vietnam die op dat moment onder vuur lag van de Amerikanen. richt zich op de linkse activisten in de VS zelf, maar het is veel meer dan een politiek pamflet. Via een combinatie van documentaire en toont het de idealen van een generatie die zijn visie stuk zag slaan op de werkelijkheid. Ze hadden grootse dromen, maar, zoals naar aanleiding van de film schreef, als het slechts twintig dagen had geregend, had ook Noah zijn ark gewoon moeten verlaten en weer in datzelfde land verder moeten leven. Dat was ook het lot van deze linkse activisten. De situaties zijn in scène gezet, maar de ideeën en ervaringen zijn echt. Voor sommigen zijn dromen vervangen door narcistische apathie, anderen leven nog steeds in communes en klampen zich vast aan de restanten van een utopie.