Harlem Diary
De New Yorkse wijk Harlem is niet de gemakkelijkste plek voor een kind om op te groeien. Dagelijks worden de voornamelijk zwarte bewoners geconfronteerd met drugs, werkloosheid en extreme vormen van geweld. Toch lukt het velen om weer stand te bieden aan deze negatieve invloeden. In deze film maken we kennis met negen jongeren die zich niet neerleggen bij de neerwaartse spiraal en die ieder op hun manier een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van hun wereld. Zoals Nikki, een alleenstaande moeder van 18, die een toneelstuk maakte om haar vermoorde vriend te herdenken. En Jermaine, die fungeert als een vaderfiguur voor zijn jongere broertje en gaat studeren om hem het goede voorbeeld te geven. Of de 16-jarige Rasheem, die zijn energie liever in zijn boxcarriŠre steekt dan in een straatgevecht. De hoofdpersonen uit Harlem Diary worden ge‹ntroduceerd door schrijver en socioloog Terry Williams. Hij voert de kijker door Harlem en betuigt zijn respect voor de veerkracht en de positieve instelling van deze jongeren. De film bestaat naast interviews uit materiaal dat de hoofdpersonen zelf met een eenvoudige videocamera hebben gemaakt. Uit deze videodagboeken blijkt dat er onder de ruwe oppervlakte veel goeds te zien is in Harlem, als je tenminste de geijkte vooroordelen laat varen.