Out of Sight, Out of Mind
Sinds 2004 hebben bijna vierhonderd aanvallen met drones, onbemande gevechtsvliegtuigjes die zijn vernoemd naar mannetjesbijen, aan ruim drieduizend mensen in Pakistan het leven gekost. Slechts anderhalf procent was vooraf als mikpunt gekozen; de rest van de slachtoffers waren kinderen, vrouwen en andere onschuldige burgers. Drones zijn weinig effectief, alleen trekt het Amerikaanse leger zich daar weinig van aan. De agressieve mannetjesbijen zorgen namelijk voor minder Amerikaanse militaire doden, en onttrekken de oorlog aan het oog van het publiek: "Out of sight, out of mind”. Als het aan Pitch ligt, gaat daar verandering in komen. Het Californische datavisualisatiebureau presenteert de harde feiten in een geanimeerde infographic, stijlvol vormgegeven als een nachtelijke drone-missie. Een tijdlijn laat zien hoeveel slachtoffers de clandestiene operaties maand na maand eisen, met als dieptepunt de periode 2009-2011. Zo hopen de makers het brede publiek beter te informeren over deze onzichtbare technologische oorlog. De tijd is hen gunstig gezind: het debat begint langzaam op te laaien, getuige de artikelen uit Amerikaanse kranten die als extra's aan de infographic zijn toegevoegd.