Joschka and Sir Fischer
"Ik betwijfel of mijn moeder destijds op mij gestemd zou hebben", zegt de voormalige Duitse minister van Buitenlandse Zaken Joschka Fischer als hij uitlegt dat hij uit een verstokt christendemocratisch stemmend nest stamt. In \i Joschka und herr Fischer\i0 vertelt de groene politicus over zijn leven vol uitersten en tegenstellingen: van zijn jeugd kort na de oorlog via zijn rebelse jaren als politiek actieve student tot minister van een vreedzame partij die tot ingrijpen in Bosni\'eb besloot. Zijn persoonlijke verhaal vertelt hij letterlijk tegen de achtergrond van zestig jaar roerige Duitse geschiedenis: hij staat in een oude fabriekshal tussen filmschermen waarop historische beelden worden geprojecteerd. Die helpen in de montage zijn persoonlijke verhaal te duiden, naast voor die tijd typerende muziek. Ook worden er tien uitstapjes gemaakt naar persoonlijke verhalen van mensen die vertellen over hun leven in een bepaald tijdsgewricht. Van de leugenachtige jaren vijftig, de revolutionaire jaren zestig, RAF-terreur in de jaren zeventig, en vreedzame anti-kernenergiebeweging in de jaren tachtig tot de val van de muur en de roodgroene regeringscoalitie onder Schr\'f6der. Geregisseerd door Pepe Danquart, die in 1994 een Oscar won voor zijn korte fictiefilm \i Schwarzfahrer\i0 .