Babylon 2
Zwitserland kende periodes van emigratie lang voordat het land een bestemming werd voor migranten. Nu de eerste, tweede en derde generaties vreemdelingen een vijfde deel van de Zwitserse bevolking uitmaken, zijn de problemen van assimilatie, identiteit en de geschiedenis van deze staatsburgers van buitenlandse afkomst actueler dan ooit, nog versterkt door de toenemende vreemdelingenhaat. Samir, een kind van immigranten, reconstrueert in een persoonlijke documentaire zijn jeugd in een buitenwijk van een Zwitserse stad. Daarvoor gebruikt hij archiefmateriaal, keert hij terug naar verschillende plaatsen uit zijn jeugd en voert - via een alter ego - een serie gesprekken met andere kinderen van immigranten. BABYLON 2 is tevens een debat over de rol van de massamedia in de samenleving. Samir stelt dat alle inwoners van hedendaagse voorsteden immigranten zijn, omdat zij zijn afgesneden van hun oorsprong. Deze vervreemding wordt versterkt door de nivellerende werking van de massamedia. Aan de andere kant kunnen de media ook bijdragen aan een versterking van de culturele identiteit.