For All Mankind
Tussen december 1968 en november 1972, de pioniersdagen van de ruimtevaart, vertrokken negen bemande Apollo-vluchten naar de maan. ‘Sindsdien is de mensheid in staat naar zichzelf te kijken in een ander perspectief’, zegt één van de kosmonauten. In FOR ALL MANKIND is een selectie te zien uit NASA-filmmateriaal, voorzien van een voiceover waarin de Apollo-bemanningen vertellen over persoonlijke ervaringen in de ruimte. Het oude, naar 35 mm overgezette materiaal ziet er prachtig uit en werd door Roxy Music-vedette Brian Eno voorzien van muziek. Samensteller Al Reinert koos de beelden met veel gevoel voor detail en drama - dat spreekt al uit de vertraagde beelden van een vlammenzee en losspringende steunpunten bij de lancering. De ruimtereizigers overpeinzen de betekenis van tijd en plaats en hun kwestbaarheid in het universum. Dat er ook plaats was voor grappenmakerij, blijkt onder andere uit een anekdote van de tweede man op de maan. Door een weddenschap van 500 dollar die hij voor vertrek afsloot, luidde zijn reactie op de wereldberoemde woorden van Neil Armstrong ‘It may be a small step for Neil, but it’s a big one for an old fellow like me’, gevolgd door een lachsalvo 240.000 mijl verderop, op ground control.