War Games and the Man Who Stopped Them
Bijzonder vormgegeven portret van de Poolse kolonel Kuklinski, die tijdens de Koude Oorlog ruim veertigduizend strategische documenten van het Warschaupact doorspeelde aan de Amerikaanse CIA. Was hij een verrader of een redder van Polen? De Poolse documentairemaker Dariusz Jablonski begint zijn verhaal over de kolonel in 2004, toen hij hem voor het eerst zou interviewen. Kuklinski blijkt plotseling te zijn overleden. Op verzoek van Kuklinski's vrouw, die in een rolstoel zit, ontfermt Jablonski zich over diens as. Hij spreekt met een groot aantal zeer nauw betrokken oudgedienden -- van Amerikaans spionagehoofd generaal William E. Odom tot de Russische opperbevelhebber Wiktor Kulikov, de Poolse generaal Jaruzelski (Kuklinski's directe baas) en Lech Walesa. Daaruit rijst het beeld van een ideëel gedreven man die Europa behoedde voor een Derde Wereldoorlog, maar een tragisch leven leidde. Behalve het vele archiefmateriaal licht Jablonski's stem de eerste ontmoetingen toe die hij met een kleine -- vaak half verborgen -- camera filmt. Vervolgens zien we de officiële, strak gekadreerde interviews, waarover hij steevast een effect plaatst dat de schaduw van luxaflex suggereert. Foto's van Kuklinski worden tot leven gewekt met bewegende 3D-effecten. De terugkerende vorm van een 'war game' roept de kijker op een actief oordeel te vellen over Kuklinski's keuze.