The Red Stuff
In THE RED STUFF - de titel is een knipoog naar THE RIGHT STUFF - volgt Leo de Boer een aantal gepensioneerde Russische kosmonauten. Alle waren aanwezig bij de geboorte van de ruimtevaart maar vaak zonder dat ze precies wisten waar ze aan begonnen. Na de lancering van de eerste kunstmaan in 1957 en het hondje Laika was het de beurt aan Joeri Gagarin om op 12 april 1961 als eerste mens de kosmos in te vliegen. Hier ging een allesbehalve uitgekiende training aan vooraf, zo blijkt uit de verhalen van de ex-ruimtevaarders. Ze werden dan wel twee weken in een isoleercel opgesloten zonder geluid en licht, maar dit kon hen niet voorbereiden op het verblijf in de piepkleine cabines waarmee ze gedrieën de ruimte in werden geschoten. En paste de parachute niet in de cabine? Dan werd die er toch met hamers ingeslagen! Als er iets mis ging tijdens de landing op aarde - en dat gebeurde nog wel eens - dan werd dit in de al overlopende doofpot gestopt, hetgeen nog verder bijdroeg aan de alles omringde geheimzinnigheid. De documentaire is doorsneden met archiefbeelden van lanceringen en promotieplaatjes, waarbij de heroïek, ondanks of misschien wel dankzij de relativerende verhalen, recht overeind blijft.