Shireen Abu Akleh: The Extrajudicial Killing of a Journalist
In deze korte documentaire reconstrueert het onderzoeksbureau Forensic Architecture de dood van de Palestijns-Amerikaanse journalist Shireen Abu Akleh. Toen zij in mei 2022 verslag deed van een inval door het Israëlische leger in een vluchtelingenkamp op de Westelijke Jordaanoever, werden zij en haar collega’s onder vuur genomen, vermoedelijk door een konvooi van het leger dat tweehonderd meter verder stond opgesteld.
Forensic Architecture doet onderzoek op basis van openbaar toegankelijke data. Door videobeelden van verschillende standpunten te synchroniseren, creëren de onderzoekers een exacte tijdlijn van de minuten voor en na het moment dat een kogel het hoofd van Abu Akleh raakte. Met een computermodel van de omgeving bepalen ze de richting van de kogel en de zichtlijn van de schutter. Terwijl een vrouwenstem de gebruikte onderzoeksmethodes toelicht, ontstaat een steeds scherper beeld van wat zich op die dag in mei voltrok.