Seasons of the Year
Het begint met smeltwater, dat in een wild stromende rivier de helling afkolkt. Schimmen knokken met man en macht tegen het wassende water, om niet te worden verzwolgen. Dan volgen beelden van uitgestrekte wolkenluchten, die in rap tempo over dit Armeense bergland schuiven. Artavazd Pelechian filmt, in zijn laatste samenwerking met cameraman Mikhail Vartanov, een teruggetrokken boerengemeenschap, in haar niet aflatende strijd tegen de elementen. De boeren hoeden schapen. Bewerken hun akkers. En dat allemaal gedurende de vier seizoenen. In het voorjaar trekken ze met hun kuddes de bergen in. Aan het eind van de zomer oogsten ze het hooi – wat zorgt voor een stoffige lawine van hooibalen. In de winter rollen ze zelf door de sneeuw, de schapen in de hand. De boeren voeren een staaltje pure overlevingskunst op, wat ook naar voren komt in de spaarzame tussentitels: 'hij begint moe te worden' en, in de stromende regen, 'denk je dat het elders beter is?' Dit is de mens, gevangen in een brute, maar ook beeldschone existentie. Pelechian en Vartanov tillen het, met een melodisch ritme van camera, montage en bitterzoete klassieke muziek, naar een heuse symfonie. De symfonie van ons bestaan.