Trobriand Cricket
De bewoners van de Trobriand eilanden in Papoea Nieuw-Guinea hebben sinds Engelse missionarissen en de eerste kolonisten er rond de eeuwwisseling het cricket-spel introduceerden, kans gezien een eigen variant op deze oer-Engelse sport te ontwikkelen die recht doet aan hun culturele geschiedenis. Zo heeft het spel de plaats ingenomen van de traditionele en rituele oorlogvoering. De uit twaalf spelers bestaande teams zijn vervangen door de hele gemeenschap, vaak ruim veertig man. Ook zijn er spreekkoren, zogenaamde ‘chants’ toegevoegd, die commentaar leveren op de recente gebeurtenissen. Trobriand-cricket - an ingenious response to colonialism bevat naast veel archiefmateriaal vooral beelden van het Trobriand-cricket zelf. De film werd door Jerry Leach en Gary Kildea gemaakt op verzoek van een plaatselijke politieke beweging, die ook de produktie financierde.