Midwives
Hla en Nyo Nyo werken beide als verloskundige in de door Hla opgerichte kraamkliniek in Rakhine, in het westen van Myanmar. Hun samenwerking is bijzonder te noemen, want Hla is boeddhist en Nyo Nyo moslim. In het politiek verscheurde land in Zuidoost-Azië worden Rohingya-moslims al jaren vervolgd. In 2016 en 2017 voerde het leger etnische zuiveringen uit en sloegen ruim 700.000 Rohingya op de vlucht. Archiefbeelden van demonstraties en vluchtelingen, en meer recente beelden van invallende bommen en beschietingen maken de ernst van de situatie pijnlijk invoelbaar.
Het behandelen van moslimvrouwen is dan ook levensgevaarlijk, maar Hla trekt zich niets aan van de dreigementen en onderdrukkende maatregelen. Gesterkt door de daadkracht van haar collega besluit Nyo Nyo dat ze ongeacht de risico’s moet blijven vechten voor goede zorg aan Rohingya-vrouwen. In de jaren die volgen, werkt ze met alle hulp die ze maar kan krijgen aan het opzetten van een eigen kraamkliniek. Ondertussen dreigt de burgeroorlog verder te escaleren. Een film over strijden voor het goede, ook al zakt de grond bijna letterlijk onder je voeten vandaan. Bekroond op Sundance.