Swok! - Western Riding
In het VPRO-jeugdprogamma SWOK! praat Ingeborg Jansen met kinderen over hun favoriete sport. De aflevering WESTERN RIDING gaat over twee zusjes, echte ‘cowgirls’, die dol zijn op paarden en op ‘westernriden’. Dat is een vorm van paardrijden die van de cowboys is afgekeken: met losse teugels, een groot zadel en een ander dek. Iedere dag zijn ze op de manege, waar ze hun paard verzorgen en kijken naar hun moeder, die nog beter kan paardrijden dan zij. Paardrijden is zo leuk, vinden de zussen, dat als ze eenmaal in het zadel zitten ze er bijna niet meer vanaf willen komen. De oudste wil net als haar moeder wedstrijden gaan rijden als ze ouder is. Een jaar geleden was haar paard ziek en moest het een spuitje krijgen. Daarna was het even moeilijk om aan een ander paard te wennen.