A Bigger Splash
In 1973 is schilder David Hockney 37 jaar oud en op de top van zijn roem. Iedereen wil zijn popart-schilderijen van zonnige zwembaden, waarvan met name het in Californië geschilderde A Bigger Splash wereldberoemd wordt. Maar zijn model en geliefde Peter Schlesinger verlaat hem en hij wordt depressief. Tijdens een bezoek aan New York sluit de kunstenaar zich met een onbekende vrouw op in een hotelkamer, onvindbaar voor zijn vrienden.
Opmerkelijk aan de film die Jack Kazan maakte over deze belangrijke periode in Hockneys leven is dat alle betrokkenen, van kunstenaarsvrienden tot een galeriehouder en een museumconservator, zichzelf spelen – niet lang na de eigenlijke gebeurtenissen. Nog opmerkelijker is de openlijke wijze waarop de homoseksuele entourage van de kunstenaar wordt weergegeven, inclusief intiem mannelijk naakt. Dat maakte deze film tot cultklassieker in de homoscene, ondanks de aanvankelijk lauwe beoordelingen van critici. Die draaiden later bij toen ze inzagen hoe revolutionair Kazans mix van registrerende feitelijkheid en soms surrealistische fictie eigenlijk was. Tegenwoordig geldt de film als onbetwist meesterwerk.