Portraits of the Future
Wanneer de coronapandemie losbarst, werkt de Argentijnse filmmaker Virna Molina aan een documentaire over de strijd voor gelijke rechten van vrouwelijke arbeiders bij de metro van Buenos Aires. Het project komt stil te liggen, maar Molina besluit toch door te gaan met haar film, al komt die er heel anders uit te zien.
Portraits of the Future is een documentaire die wordt verteld als fictie, waarin het onmogelijk is het een van het ander te onderscheiden. Vanuit de beslotenheid van haar kamer, die ze tijdens de pandemie nauwelijks kan verlaten, zoekt Molina op haar computer naar beelden van de toekomst en het verleden. Ze onderzoekt hoe haar generatie is beïnvloed door het opgroeien onder een dictatuur, en legt verbanden tussen de privatisering van bedrijven en het individualisme dat na de dictatuur gepredikt werd.
Van alles komt aan bod in dit ideeënrijke, hoogst persoonlijke filmessay, van het vrouwenstemrecht tot de toekomst van haar dochters en de angst voor covid-19. De vormgeving is futuristisch, met door robotstemmen voorgelezen teksten, maar het hart van de film wordt gevormd door een grote sociale betrokkenheid bij het heden.