Raving Iran
Blade & Beard noemen ze zichzelf, de twee dj’s die met hun melodieuze ‘deep house’ aan de weg timmeren. Illegaal welteverstaan, want Anoosh en Arash wonen in Iran, waar de moraalpolitie iedere vorm van techno of house verbiedt. Dankzij het ondergrondse muziekcircuit weten ze hun beats toch enigszins te verspreiden, maar het gaat moeizaam. Allebei snakken ze naar een normaal bestaan, weg van de illegaliteit, maar zonder concessies te doen aan hun muzikale dromen. Dat kan alleen in het buitenland, weten de jongens. Wanneer ze een uitnodiging krijgen om in Zürich te komen draaien op het technofestival Lethargy, is het tijd om een belangrijke beslissing te nemen. Susanne Regina Meurs volgde Anoosh en Arash tussen september 2013 en augustus 2014, een cruciale fase in hun leven. Ze legt hun bestaan in Teheran vast, waar ze voortdurend op hun hoede moeten zijn, en laat zien hoe de jongens de vrijheid in Zwitserland ervaren. Uit veiligheidsoverwegingen werd grotendeels met mobieltjes gefilmd. Het resultaat is een rauw, maar ook poëtisch verslag van twee jongens op een kruispunt in hun leven.