Radio Silence
De bekende radiopresentator en journalist Carmen Aristegui strijdt in Mexico tegen nepnieuws, overheidscorruptie en de daarmee verknoopte drugshandel. Nadat de radiozender haar in 2015 op straat zet, begint ze haar eigen kanaal en gaat ze online verder met haar uitzendingen, waarbij ze zich gesteund weet door zo’n 18 miljoen luisteraars.
De camera volgt de innemende en opgewekte Aristegui tijdens haar werkzaamheden, waarbij Direct Cinema-scenes worden afgewisseld door gesprekken met Carmen en haar collega’s. Intussen wordt de angstaanjagende en meedogenloze politieke werkelijkheid in Mexico haast tastbaar als op brutale wijze wordt ingebroken in haar kantoor en een andere weerspannige radiomaker wordt vermoord. “Ben je bereid te sterven voor dit werk?” vraagt regisseur Juliana Fanjul. “Niemand zou voor dit werk moeten sterven,” is het antwoord van een collega.
Wellicht is Aristegui’s belangrijkste troef juist die sociale media: ze is te populair om uit de weg te ruimen zonder een volksopstand te riskeren. In dit indringende portret van deze ongemeen dappere, standvastige vrouw wordt beklemmend duidelijk wat de consequenties zijn als de persvrijheid wordt bedreigd: een wanhopig stemmende rechtstaat en afbrokkelende democratie.