Amsterdam Stories USA
Nederland heeft in de Verenigde Staten zijn sporen achtergelaten. Filmmakers Rob Rombout en Rogier van Eck (die beide in Brussel leven en in de film onderling Frans spreken) volgen die sporen dwars over het continent, op zoek naar plekken die Amsterdam heten. De tocht begint nostalgisch met de geschiedenis van Nederland in de VS, met onder andere een beeld van de Holland Society in New York. Daarna wordt het een verzameling van verhalen van doorsnee Amerikanen, veelal in kleinstedelijk of ruraal gebied. De reis leidt door een aanzienlijke hoeveelheid staten: Pennsylvania, Ohio, Virginia, Indiana, Georgia, Mississippi, Texas, Missouri, Iowa, Wisconsin, Montana, Idaho en California. Uit elk Amsterdam worden een of twee hoofdpersonen geportretteerd, die met elkaar een beeld geven van hedendaags Amerika en van zijn geschiedenis door de ogen van zijn bewoners. IJkpunten uit die historie komen voorbij, zoals de dood van Kennedy en de oorlog in Vietnam, maar vaker gaat het over zeer persoonlijke verhalen en ervaringen. De makers houden in de in vier delen - de vier windstreken - gesplitste, zes uur durende film een strakke vormgeving aan, waarbij ze zelf als een relativerende, en soms komische noot tussen de portretten in beeld komen. In voice-over plaatsen ze hun trip en ervaringen in perspectief.