In Mansourah, You Separated Us
Voor het eerst sinds de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog (1954-1962) is Malek, de vader van regisseur Dorothée Myriam Kellou, weer terug in zijn geboortedorp Mansourah. Tijdens de oorlog vervoerde het Franse leger ruim twee miljoen Algerijnen met geweld naar herhuisvestingskampen. In zijn geboortehuis proberen Malek en zijn dochter zich voor de geest te halen wat er toen precies is gebeurd en waarom de meeste mensen al die jaren zwegen. De verwoesting van de dorpen is maar bij weinigen bekend, terwijl de gevolgen voor de plattelandsbewoners enorm waren.
We horen hoe tijdens de oorlog in Maleks dorp een kamp werd opgezet door het Franse leger in hun strijd tegen het Algerijnse Front de Libération Nationale. Een getuige denkt met afschuw terug aan de vrachtwagen waarin hij als jongetje naar onbekende bestemmingen werd vervoerd. De gevolgen van de gedwongen herhuisvesting zijn nog steeds voelbaar, vertelt een oudere man. Ook een getraumatiseerde man die meerdere mensen vermoordde komt aan het woord. Hun getuigenissen brengen een ijzingwekkende, onderbelichte geschiedenis aan de oppervlakte.