The Audition
De Amerikaanse regisseur Susan Froemke volgde de elf finalisten van een operaconcours georganiseerd door de Metropolitan Opera in New York. Het zijn spannende momenten voor de jonge musici, die niets liever willen dan doorbreken. Maar slechts één op de duizend talenten zal ooit een beroemde opera-artiest worden. Koste wat kost zetten ze door. Dat gaat over veel meer dan zingen: zelfvertrouwen, je zenuwen bedwingen, het beste uit jezelf halen. We zien hoe de persoonlijkheid van een kandidaat doorklinkt in zijn of haar zangprestatie. Ingetogen en romantisch, of juist extravert en bruisend van levenslust. Alles speelt mee in deze competitie, van kleine, technische details tot iets onbestemds als 'positief denken'. De kijker leert de kandidaten kennen en leeft met hen mee, probeert te raden wie gaat winnen en wie niet. Froemke toont het contrast tussen de wereld voor en achter de schermen, de schoonheid van de menselijke stem, maar vooral hoeveel getob er schuilgaat achter een topprestatie. Dat geeft, ten opzichte van een 'gewone' operavoorstelling, een extra lading aan de hoge C's. Opera, zo laat Froemke's film zien, is niet stijf of ouderwets. Het leeft.