L'Inde fantôme
L'INDE FANTÔME bestaat uit zes delen, waarvan de eerste drie vertoond worden in het kader van de Top Tien van Dennis O'Rourke.In het eerste deel, THE IMPOSSIBLE CAMERA, verkent Malle India met zijn camera. Van de erbarmelijke omstandigheden in Calcutta tot in het zuiden van het subcontinent zoekt hij naar het traditionele India. Hij filmt vissers, herders en boeren en verbaast zich over de enorme tegenstelling tussen mensen die sterven van de honger in een landschap dat zo prachtig is.THINGS SEEN IN MADRAS concentreert zich op Zuid-India waar de religie alom tegenwoordig is. Hier laat Malle de pogingen zien van de regering het traditionele platteland te moderniseren, zoals de instructie van het 'family planning centre', aan de verbaasde dorpsbewoners. Ook worden de tegenstellingen getoond tussen de commerciële dansers die in de musical-achtige Indiase films spelen en meisjes in Kaltchetra, die de oorspronkelijke heilige dansen leren.In THE INDIANS AND THE SACRED staat de religie centraal. Malle betoogt dat je godsdienst kunt zien als 'opium voor het volk', dat vergezeld gaat van bizarre rituelen, fetisjisme en (soms) kortzichtigheid. Maar Malle benadrukt de schoonheid en de mystieke hartstocht, waardoor hij duidelijk probeert te maken dat religie de enige ontsnappingsweg biedt aan de meerderheid van de Indiërs.Malle noemde deze documentaire in een interview (1972) zijn 'beste werk'. De autoriteiten waren er minder gelukkig mee en de film werd een internationaal schandaal toen de Indiase regering de BBC uit New Delhi wegstuurde nadat de film op de BBC was uitgezonden.