Forest on Location
Het 11.800 jaar oude Białowieża-oerbos op de grens tussen Polen en Wit-Rusland is al eeuwenlang een bron van Europese verbeelding: vele legenden, mythen en sprookjes vinden er hun oorsprong. In de loop van zijn geschiedenis heeft het bos verschillende rollen gekregen: van cultureel en historisch construct tot bevochten economisch wingebied en politiek heet hangijzer. Ondanks het feit dat het tot UNESCO Werelderfgoed werd uitgeroepen, werd het voortbestaan van het woud bedreigd door illegale houtkap.
Met op locatie geschoten beelden hebben Margit Lukács en Persijn Broersen een digitale back-up van het verdwijnende bos gecreëerd, waarbij ze tweedimensionale fotodocumentatie omzetten in een driedimensionale omgeving die als achtergrond dient voor een performance van de Iraanse operazanger Shahram Yazdani. Hij maakte een Iraanse bewerking van het liedje ‘Nature Boy’, waarmee Nat King Cole in 1948 een hit scoorde. In Yazdani’s versie spreekt een wijze boom een verdwaald jongetje toe, als tegenhanger van de vaak imperialistische relatie met de natuur in westerse culturen. De overweldigende, magische wereld die je binnentreedt, wordt in hun digitale reconstructie langzaam, laag voor laag gedeconstrueerd.