La Bonita
Filmmaker Maria del Mar Rosario, afkomstig uit Puerto Rico, maakte als student aan de EICTV in Havana dit korte documentaire pamflet waarin ze de maatschappelijke druk op vrouwen om ‘mooi’ te zijn beziet in het felle kunstlicht van de pijnlijke esthetische behandelingen.
Zonder veel woorden roept de film de vraag op of dit nu allemaal wel noodzakelijk is. Maar La Bonita is geen moment belerend; door subtiele narratieve ingrepen is dit niet alleen body horror, maar ook body humor.