Elephant's Dream
Buiten maken het chaotische verkeer van Kinshasa, de hausse aan Chinese investeerders en de door de Congolese overheid gepredikte “revolutie van moderniteit” in een moordend tempo hun opmars; in 's lands verkalkte staatsinstituten kun je een speld horen vallen. Drie inwoners van de Congolese miljoenenstad reageren elk verschillend op de veranderingen die zich aankondigen. De ambitieuze postkantoormedewerker Henriette staat te popelen een nieuw tijdperk te betreden met computers en al. Ze haalt letterlijk de bezem door het verstofte postkantoor en maakt zich op voor een betere toekomst. Maar maakt de betere toekomst ook een stop aan haar loket? Een stoïcijnse brandweerluitenant ziet een bitter verband tussen de heersende brute dictatuur en de vroegere Belgische kolonisten. Beiden bleken stekeblind voor het publieke belang: zie zijn aftandse brandweerkazerne. De zachtmoedige spoorwegbeambte Simon beschouwt zijn werk als een plek om uit te rusten en slijt zijn stille dagen met het zingen van nostalgische liederen. Vanuit het perspectief van deze drie hoofdpersonen maakte Belgische regisseur Kristof Bilsen een poëtisch en contemplatief portret over Congo, waar de geest van het kolonialisme nog steeds rondwaart maar waar zich ook een nieuwe economische orde aandient. Het is zonneklaar dat er veranderingen aankomen in Kinshasa. Of toch niet?