Volgens de een biedt een garanti een direct lijntje naar de goden, volgens de ander treden voorouders op als noodzakelijke tussenfiguren. Het resultaat is echter hetzelfde. Een garanti, of talisman, biedt bescherming en dwingt geluk af.
Op het eiland Réunion is er een levendige handel in deze ‘magische verzekeringspolissen’, die de vorm kunnen aannemen van een armband, maar ook een eenvoudig stukje stof. Om het succes van zijn film veilig te stellen, gaat regisseur Laurent Pantaléon zelf op zoek naar een passende garanti. Hij interviewt medicijnmannen, verkopers van toverspreukboeken en gelovigen die zweren bij talismannen én over vuur lopen. De bewegende beelden worden afgewisseld met contrastrijke zwart-witfoto’s, die details doen oplichten die anders over het hoofd konden worden gezien.
In de garanti komen christendom, hindoeïsme en voodoo samen, een afspiegeling van de Europese, Indiase en Afrikaanse wortels van de bevolking. De mix van witte en zwarte magie, hekserij en medische wetenschap geeft houvast in een onzeker bestaan. En geeft kleur aan het leven in deze eilandgemeenschap.