The Diary of a Sky
Kunstenaar en Turner Prize-winnaar Lawrence Abu Hamdan noemt zichzelf een ‘private ear’, een onafhankelijke audio-onderzoeker. Hij verzamelde meer dan 800 opnamen van Israëlische straaljagers en drones die boven Libanon vliegen. De UN Digital Library telde alleen al in de maand juli 2020 440 schendingen van het Libanese luchtruim door de Israëlische luchtmacht.
Het lawaai en de witte strepen die de vliegtuigen veroorzaken, zette Abu Hamdan centraal in zijn essay dat visueel volledig uit beelden van het luchtruim bestaat. Het enige doel van de straaljagers lijkt om lawaai te produceren, een symfonie van geweld boven Beiroet. Door de jaren heen is hun aanwezigheid een bijna vertrouwde, routinematige terreurdaad geworden. Studies wijzen uit dat het lawaai de bloeddruk laat stijgen, met grotere kans op hartaanvallen.
Het onophoudelijke geluid van de Israëlische militaire vluchten wordt slechts doorbroken door het gezoem van generatoren tijdens de vele stroomuitvallen. Juist als het even stil is, horen de bewoners wat deze vliegtuigen precies veroorzaken: territoriaal audiogeweld in het luchtruim, op de grens tussen de aarde en de ruimte.