Ibrahim: A Fate to Define
De vader van filmmaker Lina Al Abed was lid van de militante Palestijnse Aboe Nidal-organisatie. Wat hij precies deed, wisten zijn kinderen niet; als iemand naar hem vroeg, moesten ze antwoorden dat hij op zakenreis was. In 1987, toen Lina zes jaar oud was, verdween hij plotseling, zonder een spoor achter te laten. Men vermoedt dat hij is vermoord, maar de ware toedracht is onbekend, en er wordt in de familie niet over gesproken.
Al Abed besluit met deze film het stilzwijgen te doorbreken en op zoek te gaan naar antwoorden, ook om te kunnen begrijpen welke impact dit gegeven heeft gehad op de achterblijvers. We volgen haar in ontmoetingen met haar moeder, een oudere broer en zus en andere familieleden. Het zijn intieme en soms ongemakkelijke gesprekken in een huiselijke context, ondersteund door een voice-over waarin Al Abed reflecteert op wat ze heeft gehoord. De geschiedenis blijkt niet eenvoudig te reconstrueren. Alle betrokkenen hebben zo hun eigen manier om zich te verhouden tot dit deel van hun geschiedenis.