In the Shadow of War
Ook al is de oorlog in hun geboorteland Bosnië-Herzegovina al bijna twintig jaar geleden geëindigd, er zijn veel jongeren die nog altijd lijden onder de gevolgen van een strijd waar ze zelf part noch deel aan hadden. De film volgt de levens van vier tieners, die elk op hun manier proberen te leven met de sporen die de oorlog in het leven van hun familie trok. De vader van de zeventienjarige Magdalena is zwaar getraumatiseerd. Hij ging op zijn zeventiende de oorlog in en reageert zijn problemen nu af op zijn dochter. Ilija kent zijn vader niet en werd door zijn moeder de bij zijn geboorte afgestaan. Elvis verloor beide ouders. Hij verwondt zichzelf en heeft woedeaanvallen die hem regelmatig met de politie in aanraking doen komen. De vader van Ante maakte zich schuldig aan oorlogsmisdaden en werd door het Joegoslavië-tribunaal veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf. In elk van hun verhalen zijn er momenten van veerkracht en hoop, maar de loyaliteit ten aanzien van hun niet-aanwezige ouders en het verlangen naar de geborgenheid van een gewoon gezinsleven maakt dat ze verstrikt blijven in een cyclus van wanhoop en schuld. Een portret van een verloren generatie.