Turn Your Body to the Sun
Het ongelooflijke verhaal van een Sovjetsoldaat van Tataarse afkomst die in de Tweede Wereldoorlog gevangen werd genomen door de Nazi’s. Nu probeert zijn dochter Sana, via zijn dagboeken en verschillende persoonlijke en openbare archieven en registers, het spoor van haar zwijgende vader terug te volgen, om te begrijpen wat hem maakte tot de man die zij als kind kende.
Terwijl ze Sana op haar zoektocht vergezelt, spit regisseur Aliona van der Horst ook filmarchieven uit om sporen te vinden van de miljoenen Sovjetsoldaten die in de vuurlinie lagen van oorlogvoerende dictators; zij die erbij waren maar voor het gemak uit het verhaal over de mondiale oorlog werden weggelaten.