Vodka: A Russian Fairytale
Wodka is een van de bekendste exportproducten van Rusland, maar ook de Russen zelf lusten deze sterke drank graag. Filmmaker Angus Macqueen ging op zoek naar de relatie tussen wodka en de Russische volksaard. Hij kwam op het platteland, waar de zelfgemaakte wodka rijkelijk vloeit bij bruiloften, maar ook bij begrafenissen. Hij sprak met een wodka-historicus en registreerde de verkiezingscampagne van een rijke wodkamagnaat. In de film monteerde hij fragmenten uit speelfilms en journaalbeelden waarin de drank een rol speelt. Rode draad is het sprookje van de visser die een goudvis vangt en drie wensen mag doen. Eerst wenst hij geluk, dan macht en rijkdom en de derde wens is gewijd aan de wodka, die immers maakt dat hij zich zowel gelukkig als machtig en rijk voelt. Tenminste, totdat de kater zich aandient, want een ding wordt duidelijk: de wodka is niet alleen bron van genoegen, maar ook aanstichter van veel ellende.