Solitary
Kun je iemand tien jaar lang in een badkamer opsluiten? In de Verenigde Staten wel, want dat is wat in feite gebeurt in Red Onion State Prison, een ‘supermax’-gevangenis in de Appalachen in Virginia, waar veroordeelden 23 uur per dag in isolatiecellen van tweeëneenhalf bij drie meter worden opgesloten. Kristi Jacobson mocht een jaar lang filmen in deze omgeving, waar journalisten normaal gesproken worden geweigerd. Het is een plek waar gevangenen buiten hun cel aan handen en voeten geketend zijn en gelucht worden in stalen kooien. Het zijn lang niet allemaal moordenaars die hier zitten, ook een gewapende overval kan je al hier doen belanden. Een arts moet waken over het mentale welzijn van de gevangenen, die zich eenzaam, depressief en “levend begraven” voelen. De bewakers komen eveneens aan het woord, over het permanente stressniveau dat ze ervaren en hoe ze in hun vrije tijd maar moeilijk kunnen ontspannen. Niet eerder werd het failliet van het inhumane Amerikaanse detentiesysteem op zo’n ontluisterende manier aangetoond.