Dead Men Talking
Jaarlijks worden in China rond de duizend terdoodveroordeelden ge\'ebxecuteerd, iets wat de Chinese overheid niet geheim houdt. Als mensen weten wat de consequenties zullen zijn voor hun daden, zullen ze minder snel een misdaad begaan, zo is de gedachte. Toen journaliste Ding Yu op het idee kwam om terdoodveroordeelden te interviewen, bleek dat een gouden greep: inmiddels kijken alleen al in de provincie Henan vier miljoen mensen naar haar wekelijkse televisieserie en heeft ze al 225 interviews afgenomen met mensen, vlak voor hun executie. We volgen haar tijdens enkele vraaggesprekken, waarbij zowel haar werkwijze als het Chinese rechtssysteem aan bod komen. Ook wordt duidelijk hoe de Chinese maatschappij omgaat met complexe thema's als moord en de doodstraf. Voor het eerst wordt Ding Yu zelf ge\'efnterviewd over hoe ze als vakvrouw en als mens haar gesprekken verwerkt. Want ondanks de vele heftige verhalen, die ze zich allemaal nog herinnert, wordt ze soms onverwacht hard geraakt als aanschouwer: "Ik ben getuige van hun laatste gedachten voor de dood." We volgen haar tijdens interviews, in de montagekamer en gedurende redactievergaderingen, waar zaken als belichting, persoonlijke levenskwesties en heftige emoties van diverse partijen elkaar afwisselen. Een onversneden inkijkje in wellicht het bizarste realityprogramma ter wereld.