Louis Doedel
De Surinaamse vakbondsleider Louis Doedel kwam tijdens de crisisperiode in de jaren dertig op voor de werklozen en de kleine boeren. Hij organiseerde demonstraties en protestacties waar duizenden mensen aan meededen. Doedels activiteiten werden door het koloniaal bewind als dusdanig bedreigend ervaren dat hij in 1937 werd opgesloten in een psychiatrische inrichting. Pas 43 jaar later werd Doedel bevrijd uit de inrichting. Het tragische levensverhaal van Doedel is maar weinig Nederlanders bekend. De documentaire volgt de zoektocht van de in Nederland wonende Surinaamse vrouw Nina Jurna naar de geschiedenis van haar oudoom, naar de rol van haar vaderland in de koloniale tijd, en daarmee ook naar haar eigen wortels.