Tanz der Blauen Vögel
Twee gemeenten in Europa in 1992: Vechigen in Zwitserland, Trhové Sviny in Tsjechië. Oppervlakkig gezien hebben deze dorpen niets met elkaar te maken, maar filmmaakster Lisa Fässler brengt ze met elkaar in verband. Denkt men in Vechigen na over de Zwitserse toetreding tot de Europese Gemeenschap, in Trhové Sviny is men op zoek naar een nieuwe identiteit na het verdwijnen van het communistische regime. Ziet men in Trhové Sviny de Russische troepen vertrekken, in Vechigen dendert het Zwitserse leger tijdens een oefening door het dorp. TANZ DER BLAUEN VÖGEL is een filmisch essay over de nieuwe verhoudingen in Europa. Het is Lisa Fässler daarbij vooral te doen om de mensenlijke aspecten. In de film gaat het over de zorgen, hoop en dromen van mensen in twee dorpen, die geografisch dicht bij elkaar liggen, maar waartussen, met dank aan de geschiedenis, in sociaal, economisch en ook in psychologisch opzicht een kloof gaapt. In Vechigen heerst verstarde tevredenheid, Trhové Sviny wordt gedomineerd door onzekerheid.