Memoria del saqueo
Als eind 2001 Argentinië in een crisis verkeert en massale protesten uitbreken, vraagt de Argentijnse regisseur Fernando Solanas zich af: ‘Wat is er met Argentinië gebeurd? Hoe kan het dat in zo’n rijk land zo veel mensen honger lijden?’ Het antwoord formuleert hij in tien hoofdstukken aan de hand van archiefmateriaal dat hij duidt en becommentarieert: de wortel van het probleem ligt in de uit koloniale tijden afkomstige buitenlandse schulden, die banken invloed gaven op de politiek. Solanas beëindigt zijn politiek-historische reconstructie annex pamflet in een ziekenhuis, waar doctoren machteloos toe moeten zien hoe hun patiëntjes bezwijken aan ondervoeding en behandelbare ziektes.