Condor: Axis of Evil
Operatie Condor was een gezamenlijke onderneming van militaire dictaturen in Zuid-Amerika in de jaren zeventig en tachtig, bedoeld om internationaal opererende politieke tegenstanders te bestrijden. Het Chili van Pinochet, het Paraguay van Stroessner en het Argentinië van Videla werden daarbij ondersteund door de Verenigde Staten. Regisseur Rodrigo Vazquez spreekt met overlevenden en familieleden van slachtoffers, maar ook met degene die als de leider van Operatie Condor wordt beschouwd, Manuel Contreras, het hoofd van de Chileense geheime dienst DINA. Die ontkent het bestaan van Condor, maar is tegelijkertijd trots dat hij al achtentwintig jaar vóór de Verenigde Staten de ‘oorlog tegen het terrorisme’ voerde. Met archiefbeelden en interviews vertelt Vazquez een gecompliceerd verhaal, waarin de situatie in de Zuid-Amerikaanse dictaturen van toen en nu wordt gekoppeld aan de voortdurende invloed van de Verenigde Staten, met een centrale rol voor Henry Kissinger. Maar hij laat ook zien dat veel burgers niet over de oude regimes willen praten – zolang de drie dictators nog vrij rondlopen.