A Breath
Hoe overleef je de twintigste eeuw? Voor het Chinese kunstenaarsechtpaar Huang Miaozi en Yu Feng is dit niet zomaar een poëtische vraag geweest, maar de rauwe werkelijkheid. Beiden werden aan het begin van de eeuw geboren en hebben de turbulente omwentelingen in China van zeer nabij meegemaakt. Na de nodige ontberingen overleefd te hebben in de Tweede Wereldoorlog, werden ze alle twee halverwege de jaren zestig opgepakt, nadat Mao de Culturele Revolutie had afgekondigd. Pas na zeven jaar gevangenisstraf kwamen ze weer vrij. Naast gedramatiseerde scènes en archiefbeelden uit de verschillende periodes, is volop gebruik gemaakt van het werk - tekeningen, cartoons en kalligrafische kunstwerken - van de nu tachtigjarige, maar nog zeer actieve kunstenaars. Ze hebben ondertussen exposities gehad over de gehele wereld en wonen in Australië. Hun aangrijpende levensverhaal wordt grotendeels door een voice-over verteld, waarbij ook hun eigen stemmen te horen zijn. De titel heeft meerdere betekenissen in het Chinees, maar staat vooral voor de onverzettelijkheid van dit uitzonderlijke tweetal.