Letters to S.
Vanuit Zwitserland stuurt filmmaker Layla Abyad een persoonlijke videobrief aan haar vriendin Sama, die in nog in Syrië zit en aan wie ze, met soms humoristische verbazing, in voice-over het plaatselijke leven beschrijft. Wat valt een Syriër op in Zwitserland? Bijvoorbeeld dat je loslopende katten niet hoeft te voeren, want die horen al bij iemand. Ondertussen toont de camera fragmenten van het kalme Zwitserse leven om haar heen, met een vreedzame straatdemonstratie pro-vluchtelingen, maar ook een anti-moslimbijeenkomst die Abyad van puntig commentaar voorziet: "Hoe kan ik deze man uitleggen dat ik statistisch gezien meer grond heb om zijn democratische steun aan de wapenindustrie te vrezen dan hij redenen heeft om bang te zijn voor ondergrondse fanaten die al veel meer Syriërs dan Zwitsers hebben gedood?" Het naast elkaar plaatsen van twee verschillende realiteiten werkt eerst ontnuchterend, maar krijgt iets schrijnends wanneer duidelijk wordt in welke situatie Sama zich in Syrie precies bevindt.